فیلم | اخلاق در قرآن کریم
کد خبر: 4204886
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
‌نمی‌ از باران/ ۱

فیلم | اخلاق در قرآن کریم

به مناسبت مبارک ماه رمضان، ماه نزول قرآن، نکات قابل توجهی از مباحث مختلف قرآن کریم با کارشناسی سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم با عنوان «نمی از باران» در قالب درس‌گفتار ارائه می‌شود. در ادامه قسمت اول این مجموعه با عنوان «اخلاق در قرآن کریم» را مشاهده می‌کنید.

دکتر سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم در اولین قسمت از مجموعه درس‌گفتار «نمی از باران» درباره حدود و ثغور اخلاق اسلامی می‌گوید: اصول و مبنایی در اخلاق اسلامی داریم.
اولین اصل آن خدامحوری است. اخلاق قرآن و اخلاق اسلام با محوریت خداوند است. اینکه در اخلاق اسلامی ما را به اخلاص، خالصانه برای خدا بودن دعوت می‌کند و اولین محور نتیجه کار این می شود که اجر و پاداش را از او می‌طلبیم.
دومین اصل مخالفت با نفس است. آنجایی که با رضای خدا مغایرت دارد، با نفسمان مخالفت کنیم. البته در اسلام ریاضت نیست، ما بندگی داریم، یعنی هر کجا خواسته دلتان با رضای خدا بود، عمل کنید.
سومین محور آخرت‌گرایی است. در آموزه‌های دینی آخرت اصل است و بالاتر از دنیاست. چهارمین محور اصل الگوگیری است. پیغمبر(ص) و اهل بیت(ع) در اوج عظمت و کمال بودند که قرآن کریم می‌گوید اگر می‌خواهید اخلاق قرآنی داشته باشید آنها را الگو قرار دهید. در این محورها اخلاق اسلامی رنگ و بوی عرفانی پیدا می‌کند و باعث می‌شود انتظاری از خدمات مردم نداشته باشیم، برای آخرت و خدا کار کنیم و نهایتا الگوهای منزهی داریم که سیره آنها بالاترین معیارهای اخلاقی و عملی را به ما می‌آموزند.
انتهای پیام
captcha